Posted On آگوست 10, 2020

کفپوش آنتی استاتیک

وجود الکتریسیته ساکن در اکثر کارخانجات مشکل زا نخواهد بود اما در کارخانجاتی که تولید آنها مواد منفجره بوده و یا در آن محیط، مواد قابل اشتعال مانند حلال ها و تینرها وجود دارد، وجود الکتریسیته ساکن بسیار خطرناک می باشد. همچنین در برخی از کارخانجات دستگاه های بسیار حساس الکترونیکی وجود دارد که الکتریسیته ساکن باعث اختلال در عملکرد و دقت آنها می شود. جهت تخلیه بار الکتریکی و جلوگیری از به وجود آمدن الکتریسیته ساکن در کف، استفاده از پوشش های آنتی استاتیک توصیه می شود.

بیشتر بخوانید: الکتریسیته ساکن و روش های رفع آن

کفپوش های آنتی استاتیک مانع از ایجاد بار الکتریکی مضر می شوند. کفپوش آنتی استاتیک همچنین به عنوان کفپوش استاتیکی شناخته می شود ، هم از تجهیزات حساس الکترونیکی و هم پرسنل در برابر تخلیه الکترواستاتیک (ESD) محافظت می کند. کفپوش های ضد الکتریسیته ساکن به طور معمول حاوی ماده رسانا هستند که برای هرگونه تخلیه استاتیک احتمالی ، الکتریسیته ساکن را جمع می کند و نیاز به ارت دارد.

فواید کف پوش:

 

محافظت از الکتریسیته: این کفپوش مخصوصاً در صنایعی که بار استاتیک می تواند باعث محیط و تجهیزات شود مهم است.

حفاظت از پرسنل: حفاظت از پرسنل در برابر آسیب های ممکن از شوک الکتریکی.

محافظت بالا: کفپوش اپوکسی بتن زیرین را از رطوبت ، لکه ها ، گریس ها و ترک ها محافظت می کند.

طول عمر بالا: روکش اپوکسی بسیاربیشتر از سایر کفپوش ها عمر دارند و در صورت نصب صحیح، می تواند چندین دهه بدون ترک خوردگی یا لایه برداری استفاده شوند.

تنوع رنگ و طرح: رزین اپوکسی انتخابی عالی برای تزئین کفپوش های شماست که در رنگهای مختلف با درخشش ظریف و بی نقص و صاف و براق همراه است.

ایمنی و سلامت: یکی از مزایای کمتر شناخته شده استفاده اپوکسی در کف پارکینگ ها بازتابی نور از کفپوش باعث افزایش دید در محوطه پارک خواهد شد.

 

تخلیه بار الکتریکی ساکن در واقع جرقه ای است که در اثر تماس سطح باردار با سطح جسم رسانا رخ می دهد. این انتقالِ فوق العاده سریع است که قبلاً نوعی بار ساکن بوده و ممکن است منجر به آتش سوزی و انفجار شده و یا حرارت و نور و صدا تولید کند. همچنین تجهیزات الکترونیکی فعال مانند میکرو تراشه ها، مدارهای مجتمع و ماشین آلات به پدیده تخلیه بار الکتریکی حساس هستند.

سطوح بتنی در حالت کلی با توجه به رطوبت موجود در آن به اندازه کافی دارای قابلیت رسانش الکتریکی هستند و به نوعی کفپوش ضد الکتریسیته ساکن محسوب می شوند. این در حالی است که بیشتر کفپوش های بیمارستانی و داروییِ رولی و رزینی (مانند کفپوش اپوکسی) که بر سطح بتن اعمال می شوند، از نظر الکتریکی عایق هستند.

کفپوش های رزینی ضد الکتریسیته ساکن، مانند کفپوش آنتی استاتیک و کانداکتیو اتاق عمل و اتاق برق، توانایی جلوگیری از تخلیه بار الکترواستاتیکی و یا جرقه را دارند. کفپوش آنتی استاتیک، از طریق رسانش (هدایت بار الکتریکی) بار الکتریکی ساکن را متقل کرده و یا با اتلاف آن ( کفپوش های نیمه هادی) از بروز خطر جلوگیری می کنند. بر این اساس در زمان خرید کفپوش بیمارستانی باید به نوع و میزان هدایت بار الکتریکی توسط آن توجه نمود. به عنوان مثال استفاده از کفپوش آنتی استاتیک بیمارستانی به عنوان کفپوش اتاق عمل انتخاب مناسبی است و نیازی به استفاده از کفپوش کانداکتیو برای اتاق عمل وجود ندارد. اما در زمان خرید کفپوش اتاق برق و یا اتاق سرور های کامپیوتری پیشنهاد میشود از کفپوش کانداکتیو استفاده شود.
کفپوش هی آنتی استاتیک بساپلیمر به طور خاص برای توزیع الکتریسیته ساکن طراحی شده و جهت استفاده در محیط هایی که تجهیزات حساس در آن به کار گرفته شده اند، از جمله صنایع الکترونیک (مانند اتاق برق و سرور) و یا بخش صنایع شیمیایی مناسب هستند.

مهم ترین مکان های کاربری کفپوش آنتی استاتیک عبارت است از:

کفپوش اتاق سرور/ کفپوش اتاق برق (کفپوش کانداکتیو)
کفپوش اتاق عمل (کفپوش آنتی استاتیک بیمارستانی)
کفپوش انبار مواد منفجره (کفپوش ضد الکتریسیته ساکن)
کفپوش اتاق تمیز (کفپوش ضد الکتریسیته ساکن)

تهیه شده توسط واحد فنی سایت اطلس رعد

بروز رسانی توسط صبا اسلامی مورخه ۱۳۹۹/۰۵/۲۰

Written by ali namnaq

Related Posts

چگونه عمر قطعات پلاستیکی را افزایش دهیم؟

چگونه عمر قطعات پلاستیکی را افزایش دهیم؟

چگونه عمر قطعات پلاستیکی را افزایش دهیم؟ پلاستیک ها در اصل خود عایق هستند و سطخ پلاستک مقاومت بسیار بالایی دارد و کاملا عایق جریان هستند. مقدار مقاومت یک پلاستیک 10 به توان 10 تا 10 به توان 12 اهم بر مترمربع میباشد که این مقدار بیانگر این است که پلاستیک ها عایق جریان...

مواد ESD آنتی استاتیک چگونه کار می کنند؟

مواد ESD آنتی استاتیک چگونه کار می کنند؟

مواد ESD آنتی استاتیک چگونه کار می کنند؟ الکتریسیته ساکن با عدم تعادل الکترون ها که در اثر جداسازی و تماس با مواد ایجاد می شوند، شکل می گیرد. بسته به منطقه و سرعت جداسازی و تماس ، رطوبت نسبی و برخی عوامل دیگر ، میزان بار استاتیک متفاوت است. برای مثال ، هنگامی که فردی...

انواع محصولات آنتی استاتیک

انواع محصولات آنتی استاتیک

انواع محصولات آنتی استاتیک احتمالاً دیده اید بدنه فلزی اتومبیل که سوار لاستیک ها می شود ، هنگام عبور از جاده با مالش هوا از کنار آن بار ایستایی را ایجاد می کند. تئوری این است که نوارهایی مانند این مانع از ایجاد الکتریسیته ساکن در بدنه خودرو ، کاهش تداخلات رادیویی ،...

0 نظر

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Loading...