انواع محصولات آنتی استاتیک

احتمالاً دیده اید بدنه فلزی اتومبیل که سوار لاستیک ها می شود ، هنگام عبور از جاده با مالش هوا از کنار آن بار ایستایی را ایجاد می کند. تئوری این است که نوارهایی مانند این مانع از ایجاد الکتریسیته ساکن در بدنه خودرو ، کاهش تداخلات رادیویی ، شوک الکتریکی هنگام باز کردن درها و خرابی خودرو می شوند. آیا این نوارها کار می کنند؟ نه ، آنها کاملاً بی فایده اند.

در دهه 1980 ، مأمورین استاندارد تجارت انگلیس، شرکتی را به دلیل فروش نوارهای ضد الکتریسیته ساکن تحت پیگرد قانونی قرار دادند ، زیرا آنها به طور ساده عمل نمی کنند همانطور که گفته شد لاستیک های اتومبیل 10 میلیون بار در انتقال بارهای ایستا به زمین مؤثر هستند . اما حتی اگر آنها کار می کردند ، یک چیز قطعی است. برای انجام هر کار مفیدی ، آنها باید به بدنه ماشین فلزی متصل شوند و زمین را لمس کنند ، یک مدار الکتریکی بین این دو را تکمیل کنند.

شرکت اطلس رعد ایرانیان با دارا بودن کادر مجرب و با سابقه فعالیت در عرصه صنایع ماشین آلات پلیمری کشور و اجرای بیش از ۲۰۰ پروژه موفق در سطح کشور در ضمینه آنتی استاتیک و همچنین با بهره گیری از تکنولوژی روز دنیا تلاش خود را مینماید تا بهترین خدمات را در حداقل زمان ممکن ارائه نماید. از جمله محصولات آنتی استاتیک ما می توان به دستگاه آنتی استاتیک ایر جت، دستگاه استاتیک دتکتور ثابت، دستگاه آنتی استاتیک دمنده ای و دستگاه استاتیک دتکتور پرتابل اشاره کرد که برای خرید و مشاوره رایگان می توانید با کارشناسان فروش ما تماس بگیرید.

بیشتر بخوانید: چرا به دستگاه های کنترل استاتیک نیاز داریم؟

نوار ماشین ضد استاتیک

انواع محصولات آنتی استاتیک

اگر از نزدیک نگاه کنید یک سیم مسی را که در سطح آن قرار دارد ، مشاهده خواهید کرد. این همان چیزی است که ظاهراً الکتریسیته ساکن را به زمین منتقل می کند. در عمل ، اگرچه لاستیک عایق است ، لاستیک های اتومبیل تا حدودی برق را هدایت می کنند ، و دستگاه هایی مانند این را کاملاً از برق زائد می کنند. اگر برق ایستا واقعاً برای اتومبیل ها مشکلی ایجاد می کند ، تصور کنید که چه مقدار از این مورد در هواپیماها استفاده می شود ، هواپیما با سرعت بیشتری پرواز می کند و از سطح بیشتری از هوا عبور می کند. شاید شما متوجه نشده باشید ، اما بسیاری از هواپیماها میله های فیبرکربنی دارند و یا میله هایی در پشت بدنه قرار داده شده تا الکتریسیته ساکن را در یک نقطه متمرکز کرده و آن را به طور مؤثر تخلیه کنند. در صورت برخورد هواپیما در اثر رعد و برق در پرواز ، آنها همچنین در از بین بردن بار الکتریکی کمک می کنند.

کفش آنتی استاتیک با استفاده از سیم تخلیه تعبیه شده

انواع محصولات آنتی استاتیک

کفش های پلاستیکی با پلاستیک واقعی عایق کاری می کنند و همه ما هراز گاهی شوک های ایستا را از doorknobs می گیریم. این ایده ساده است، یک الگوی zig-zag برای هدایت سیم در زیر پای شما (برای جمع آوری بار از بدن) برای تخلیه الکتریسته وجود دارد و شما در عین حال زمین را در قسمت پشت کفش خود لمس می کنید. استاتیک فقط مشکلی برای وسایل نقلیه در حال حرکت نیست. این می تواند بر روی افراد در حال حرکت نیز تأثیر بگذارد. اگر از کف پوش های ساخته شده از الیاف مصنوعی استفاده می کنید ، احتمالاً هر بار که روی آنها می روید ، بار ایستایی دریافت می کنید. این مسئله معمولاً باعث نگرانی نمیشود ، اما اگر در یک دفتر با تجهیزات حساس الکترونیکی یا محاسباتی کار می کنید ، می تواند مشکل ایجاد کند.

به همین دلیل ، اگر شما قطعات الکترونیکی حساس را به مدار وصل می کنید ، معمولاً ایده خوبی است که از بند مچی استفاده کنید که بتواند ایمنی را به زمین منتقل کند. کارخانه ها و اماکن کار غالباً از کفپوش آنتی استاتیک (تشک لاستیکی یا فرش) استفاده می کنند تا نیاز هر کس به پوشیدن کفش را بر طرف کنند. آنها دقیقاً مانند کفپوش های معمولی به نظر می رسند ، اما آنها با نسبت خوبی از الیاف کربن رسانای الکتریکی که در بین الیاف لاستیکی یا نایلون (پلاستیک مصنوعی) قرار دارند ساخته شده اند. کف های ضد الکتریسیته ساکن به صورت هوشمندانه طراحی شده اند به گونه ای که با اطمینان از استاتیک بدون از بین رفتن خطرناک ولتاژ برای برق در افراد در صورت بروز تصادف برقی استفاده می شود. چگونه آنها تفاوت بین برق که باید متوقف شود و برق که باید جریان یابد ، “می دانند”؟ در یک طرح از رشته های مسی بسیار نازک احاطه شده که حتی توسط غلاف پلاستیکی نازک تر احاطه شده است.

بیشتر بخوانید: مواد ESD آنتی استاتیک چگونه کار می کنند؟

اگر کسی در یک قسمت از کف ، در ولتاژ معمولی خانگی ، دارای الکتریسیته شود ، غلاف به اندازه کافی ضخیم است تا جریان برق موجود در مواد را متوقف کند و افراد دیگر را در همان نزدیکی الکتریسیته کند. اما الکتریسیته ساکن به طور معمول دارای ولتاژهای بسیار بالاتری است ، بنابراین عایق غلاف در این حالت خراب می شود و هر جریان از بین رشته های مسی به زمین بی ضرر می رود. در صورت نیاز به اجزای ظریف الکترونیکی ، احتیاط کنید. بدنتان را به زمین بیاندازید (برای مثال چیزی مانند رادیاتور فلزی را لمس کنید) یا اگر می خواهید مدتی از قطعات و تخته های مدار استفاده کنید ، یک بند مچ آنتی استاتیک بپوشید.

روش های شیمیایی

انواع محصولات آنتی استاتیک

اینها راه حلهای فیزیکی برای مشکلات ناشی از الکتریسیته ساکن بودند که توضیح داده شد ، اما راه حلهای شیمیایی نیز وجود دارد. در حقیقت ، اگر از پایگاه داده ثبت اختراعات و علائم تجاری ایالات متحده دیدن کنید ، متوجه می شوید که اکثریت قریب به اتفاق “دستگاه ها” آنتی استاتیک مواد افزودنی شیمیایی یا پوشش هایی هستند که به گونه ای ساخته شده اند که مواد را کمتر در معرض مشکلات استاتیک قرار دهند. پوشش های ضد پاششی آنتی استاتیک معمولاً از یک پلیمر رسانا (پلاستیک) و یک حلال ساخته شده از آب دیونیزه شده و الکل تشکیل شده است. هنگامی که حلال تبخیر می شود ، “پوست” رسانای نامرئی نازک را روی سطح جسم باقی می گذارد که مانع از ایجاد ایستا می شود. بعضی از مواد شوینده نیز برای کاهش ترک خوردگی در الیاف مصنوعی مواد افزودنی دارند (در لباس هایی که از موادی مانند پلی استر استفاده می شود). آنها با اجازه دادن به الیاف کمی باعث رطوبت میشوند، که باعث می شود الکتریسیته بیشتری انجام شود و احتمال ایجاد استاتیک را کاهش می دهد. بسیار ساده و در عین حال و بسیار مؤثر!

چگونه یک پلیمر افزودنی می تواند با جذب لایه ای از رطوبت ، پلاستیک را آنتی استاتیک کند؟

محصولات آنتی استاتیک و روکش ها

پلاستیک آنتی استاتیک = فوق العاده! در اینجا یک روش وجود دارد که مواد افزودنی شیمیایی می توانند پلاستیک را آنتی استاتیک کنند. در این حالت ، افزودنی از مولکول های قطبی (آنهایی که دارای بار الکتریکی ناموزون هستند ، ساخته می شوند ، بنابراین دارای انتهای مثبت و منفی هستند).

1) این مولکول ها  با انتهای منفی آنها به سطح پلاستیک مهاجرت می کنند.

2) آب موجود در جو (H2O) نیز دارای مولکول های قطبی است که انتهای مثبت آنها به انتهای منفی افزودنی جذب می شود.

3) رطوبت نازک و رسانا از نظر الکتریکی را تشکیل می دهد که به عنوان یک پوشش آنتی استاتیک عمل می کند.

لوله ها و شیلنگ ها مکان دیگری است که برق استاتیک می تواند مشکلاتی را ایجاد کند. ایجاد استاتیک یک  مورد نگرانی خاص در لوله هایی است که مواد شیمیایی قابل اشتعال دارند ، اما همچنین می تواند باعث ایجاد مزاحمت در لوله های تهویه شود که در صورت ایجاد استاتیک می تواند باعث تجمع تدریجی گرد و غبار و انسداد شود. اکنون بیشتر لوله ها از پلاستیک ساخته شده اند که این مسئله فقط به مشکل اضافه می کند. لوله های آنتی استاتیک با ایجاد مواد افزودنی اضافه شده به پلاستیک یا سیم پیچ (یا خط) سیم بسیار رسانا (به طور معمول چیزی مانند مس) از طریق ساخت آنها جلوگیری می کنند. آنها معمولاً در فواصل زمانی می توانند به زمین متصل شوند. قرار دادن مواد افزودنی در پلاستیک مطمئناً می تواند مشکل استاتیک را برطرف کند ، اما ممکن است مشکلات دیگری را در این فرآیند ایجاد کند. به عنوان مثال اگر از پلاستیک به عنوان مواد بسته بندی مواد غذایی استفاده شود ، هرگونه افزودنی باید غیر سمی و بی خطر باشد. مواد افزودنی مانند سیاه کربن ممکن است به طور چشمگیردر تغییر رنگ یک پلاستیک ، بر قدرت آن تأثیر بگذارد یا خصوصیات بدنی آن را به روش های غیر مفید دیگری تغییر دهد. بنابراین گاهی اوقات باید بین ساخت پلاستیک آنتی استاتیک و اطمینان از عملکرد آن به روش های دیگر ، مقداری سازش وجود داشته باشد.

نتیجه

این روزها برای مقابله با مشکلاتی نظیر ESD ، هر کسب و کاری به دستگاه های رفع الکتریسیته ساکن نیاز دارد. اگر امروز از تجهیزات رفع الکتریسیته ساکن استفاده نمی کنید، حتماً آن را برای پیشرفت شرکت خود در نظر بگیرید. شما میتوانید برای خرید دستگاه رفع الکتریسیته ساکن از هر جای ایران، به شرکت ما مراجعه کنید زیرا تمامی محصولات شرکت اطلس رعد ایرانیان دارای ۱۸ ماه گارانتی تعمیر و ۶۰ ماه خدمات پس از فروش از تاریخ بهره برداری محصول می باشند. این شرکت با دارا بودن کادر مجرب و فعال تضمین می نماید تا در صورت بروز هر گونه مشکل احتمالی در محصولات نسبت به رفع عیب و راه اندازی سریع سیستم ظرف مدت ۴۸ ساعت از زمان اعلام خرابی اقدام نماید .

تهیه شده توسط واحد فنی سایت اطلس رعد

بروز رسانی توسط صبا اسلامی مورخه ۱۳۹۹/۰۴/۳۰

Written by ali namnaq

Related Posts

چگونه عمر قطعات پلاستیکی را افزایش دهیم؟

چگونه عمر قطعات پلاستیکی را افزایش دهیم؟

چگونه عمر قطعات پلاستیکی را افزایش دهیم؟ پلاستیک ها در اصل خود عایق هستند و سطخ پلاستک مقاومت بسیار بالایی دارد و کاملا عایق جریان هستند. مقدار مقاومت یک پلاستیک 10 به توان 10 تا 10 به توان 12 اهم بر مترمربع میباشد که این مقدار بیانگر این است که پلاستیک ها عایق جریان...

کفپوش آنتی استاتیک

کفپوش آنتی استاتیک

کفپوش آنتی استاتیک وجود الکتریسیته ساکن در اکثر کارخانجات مشکل زا نخواهد بود اما در کارخانجاتی که تولید آنها مواد منفجره بوده و یا در آن محیط، مواد قابل اشتعال مانند حلال ها و تینرها وجود دارد، وجود الکتریسیته ساکن بسیار خطرناک می باشد. همچنین در برخی از کارخانجات...

مواد ESD آنتی استاتیک چگونه کار می کنند؟

مواد ESD آنتی استاتیک چگونه کار می کنند؟

مواد ESD آنتی استاتیک چگونه کار می کنند؟ الکتریسیته ساکن با عدم تعادل الکترون ها که در اثر جداسازی و تماس با مواد ایجاد می شوند، شکل می گیرد. بسته به منطقه و سرعت جداسازی و تماس ، رطوبت نسبی و برخی عوامل دیگر ، میزان بار استاتیک متفاوت است. برای مثال ، هنگامی که فردی...

0 نظر

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Loading...